1999 • Cultureel Centrum De Gruitpoort

Doetinchem

 

Gevouwen ruimten en uitwaaierende uitbouw

 

Enigszins vergelijkbaar met het Nationaal Kadaster in Apeldoorn is De Guitpoort in Doetinchem. Hoewel verschillend van schaal – het Kadaster is aanzienlijk groter – komt de vorm van beide gebouwen overeen: een rechthoekig blok waaruit een lagere uitbouw waaiert. Aanvankelijk, in 1992, hield de opdracht voor De Gruitpoort een bijna volledige sloop in van het bestaande culturele centrum. In de loop van de jaren werden de plannen dermate aangepast dat er in 1996 een totaal nieuwe opzet ontstond voor volledige nieuwbouw.

 

Basaal

 

Het ontwerp en de basale afwerking van het gebouw zijn grotendeels het gevolg van het krappe budget. De Gruitpoort werd een simpel rechthoekig gebouw met een omtrek van zestig bij twaalf meter. Het enige element dat een doorbreking vormt van dit volume is de uitgebouwde theaterzaal aan de zijde van de Grutstraat, die uit de hoofdstructuur lijkt te zijn gevouwen, net als bij het Woonhuis Hof en het Nationaal Kadaster. Maar waar bij laatstgenoemd gebouw dit deel binnen in het gebouw ongemerkt overgaat in het interieur van de hoofdstructuur, toont bij De Gruitpoort de bescheiden theaterzaal zich ook in het gebouw als een afzonderlijk deel.

 

De wand- en gevelbekleding is binnen en buiten hetzelfde: horizontale stroken van weer- en waterbestendige Bruynzeel multiplexpanelen met een houtfineer, gemaakt op basis van hechthout®-techniek. De rest van de gevels van De Gruitpoort bestaat afwisselend uit vlakken van horizontale stroken glas en rood bakstenen delen. De stenen zijn niet gemetseld maar gelijmd in een dubbel halfsteens verband. Het ontbreken van in kleuren contrasterende voegen draagt bij aan de strakke en vlakke uitstraling van de geveldelen.

 

Spaarzaam en toch uitgesproken

 

De soberheid van het exterieur is doorgezet in het interieur. De werkplaatsen voor creatieve arbeid zoals houtbewerken en beeldhouwen moesten volgens Van Schijndel ‘net iets mooier zijn dan een garage’. De spaarzaam toegepaste kleuren zijn daarentegen voor zijn doen uitgesproken. Naast verschillende tinten lichtgrijs gebruikte hij een diep aubergine in de kantine en intens korenbloemblauw voor verscheidene wanden in het gebouw.

 

 

Publicatie: 1999 De Gelderlander

 

terug naar overzicht